W latach 70 XIX w żelazne fregaty, korwety zaczęły się rozrastać wykonując zadania krążownicze.
Miana “krążownik” (KR) zaczęto używać jako nowej nazwy klasy. Stosowano podział w zależności od
wielkości okrętu, na KR I, II, i czasami III klasy. Początkowo budowano KR nieopancerzone. Z czasem
pojawił się pancerz, stając się cechą charakterystyczną ogółu krążowników. Ich zadaniem było
prowadzenie rozpoznania i ubezpieczanie OL w czasie walki. Prowadziły także działania krążownicze
na liniach komunikacyjnych nieprzyjaciela.
Czytaj dalej...
Okręt Liniowy (OL)-
okręt przeznaczony do walki w linii wykorzystujący zasięg artylerii, pojawił
się we flocie żaglowej w II połowie XVII w. Wprowadzenie napędu parowego
niewiele zmieniło w nazewnictwie, natomiast zastosowanie pancerza spowodowało,
że coraz częściej OL nazywano pancernikami. Taka terminologia nie jest
dokładna, ponieważ pancerz stosowano również na mniejszych okrętach:
krążownikach, monitorach, kanonierkach, okrętach obrony wybrzeża i innych.
Czytaj dalej...
W ciągu rozwoju
okrętów trwała rywalizacja pomiędzy pancerzem, a artylerią. Początkowo pocisk
nie mógł przebić żelaznego pancerza, w związku z czym zwiększono kaliber i moc
pocisku. Kiedy go przebijał zwiększono pancerz i tak bez końca.
Czytaj dalej...
Na początku XIX w.
na morzu pojawił się silnik parowy. Z wielkim trudem został zaakceptowany przez
admirałów i marynarską brać. Żagiel, który przez wieki panował na morzach
odpłynął w sina dal. Jednak nic nie trwa wiecznie, z czasem silnik parowy
został zastąpiony silnikiem spalinowym, a ten reaktorem atomowym i tak koło się
zamknęło, para
powróciła na morza i
oceny.
Czytaj dalej...