2020-04-05 18:13:15

Spis treści kolekcji Statki i Okręty

Poprzedni rozdział



2.Dinozaury mórz oceanów (okręty liniowe -OL, pancerniki -PA)

Okręt Liniowy (OL)- okręt przeznaczony do walki w linii wykorzystujący zasięg artylerii, pojawił się we flocie żaglowej w II połowie XVII w. Wprowadzenie napędu parowego niewiele zmieniło w nazewnictwie, natomiast zastosowanie pancerza spowodowało, że coraz częściej OL nazywano pancernikami. Taka terminologia nie jest dokładna, ponieważ pancerz stosowano również na mniejszych okrętach: krążownikach, monitorach, kanonierkach, okrętach obrony wybrzeża i innych.

                         2.1

2.1. „H.M.S. DEVASTATION”


2.2

2.2. Duński pancernik „TORDENSKIJOLD”


2.3

2.3. Rosyjski eskadrowy pancernik „PIOTR WIELKI”


W Wielkiej Brytani w 1873 wybudowano pierwszy pancernik wieżowy H.M.S. „DEVASTATION” zrywający z architektury typową dla żaglowców o niskich burtach i kompleksie nadbudówek na śródokręciu, pozbawiony ożaglowania i wyposażony we dwie wieże na dziobie i rufie, dysponujące szerokim polem ostrzału.

                      2.4

2.4.  Kartka pocztowa „Nur fur Marine-Schiffposten. Stempel poczty okrętowej, czarny, okrągły txt: KAIS. DEUTSCHE MARINE SCHIFFPOST No 35 24/5 99. Był to SMS :WEISSENBURG”. Niemiecki PA I klasy, bud. 1894 wyp.10300,116x19,5x7,9m v 16,5w, załoga 591, uzb: 6x280, 6x105, 8x88, 12x37mm, 6wt, pancerz nad linią wodną 300-400, pod 180-200, pokład 60, stanowiska dowodzenia 30-300, barbety 300, wieże 50-120. Sprzedany do Turcji 1910i przemianowany na „TURGUT REIS


2.5

2.5  „TURDUT REIS” znaczek nigdy nie wprowadzony do obiegu


2.6

2.6. „TURGUT REIS” próba


2.7


2.7. Kartka pocztowa z niemieckiego OL S.M.S. „WORTH” t. Brandenburg bud. 1893 wyp. 10670, 115,7x19,57,9m, v 16,9w, załoga 591, uzb:6x280,6x105,8x88mm, 6wt Na odwrocie stempel fioletowy, prostokątny txt: Marine Feldpost S.M.S. „Banderburg” bez daty. Ręczny dopisek Felspost 25 marz 15. Zwolniona z opłaty pocztowej.


2.8

2.8. U.S.S. „MAINE” ACR-1 amerykański krążownik pancerny słynny z powodu swojego zatonięcia, będącego bodźcem do wojny amerykańsko-hiszpańskiej. Bud. 1895, wyp. 6682t, 97x17,4x6,7m v 17w załoga 374.


Większość jednostek budowanych w latach 1850 do 1906 zaliczano do typów przejściowych, niejednokrotnie przed zakończeniem budowy okazywały się przestarzałymi.


2.102.9

2.9 „KASZIMA” i „KATORI” japońskie OL bud. 1096 w Wielkiej Brytanii, okręty klasy King Edward VII, wyp. 16700t, 144,3x23,8x8,0m v 18v, załoga 864 uzb: 2x2x305, 4x254, 10x152, 5wt, pancerz:kadłub 89-229, pokład 51-76, wieże 229m



2.10. „KNIAŹ POTIOMKIN-TAWRICZESKIJ” bardziej znany „POTIOMKIN” rosyjski OL bud. 1904 w Rosji, wy 12900, 115,3x22,2x8,3m, v 16,7w załoga 731, uzb.2x 305, 16x152, 14x75, 4x47mm, 5 wt. Pancerz: burty 203-229, pokład 38-76, wieże 254


OL budowane pod koniec XIX i na początku wieku XX (przeddrednoty), miały uzbrojenie składające się z czterech dział głównego kalibru 280 lub 305mm w dwóch wieżach na dziobie i rufie oraz ośmiu do szesnastu dział kalibru 102do 152 mm stanowiących artylerie pomocniczą. Były budowane okręty mające artylerie główną składającą się również w dział drugiego kalibru 203mm (określane były jako semidrednoty). Stoczone bitwy pokazywały, że okręty są wyposażone w zbyt małą liczbę dział głównego kalibru oraz nieskuteczność artylerii drugiego kalibru wobec opancerzonego kadłuba.


2.11

2.11 Kartka pocztowa z japońskiego OL „SHIKISHIMA” (przedstawia manewry cesarskiej floty bud. 1897-90 Londyn, wyp. 14800t, 126,5x23,2x8,6m, v 15w uzb: 4305, 14x152,20x76,6x47, 4wt 457mm


2.12

2.12  „GEOGRY POBEDONOSEC” rosyjski OL, bud. 1893 wyp.11209,103,4x21x8,5m v 16,6w, załoga 642, uzb:3x2305,7x147,10x37,7x1 wt 356, 56 min, pancerz burty 152-406, pokład 38-57 Barbety 38-64, stanowiso dowodzenia 229, grodzie 229-254


2.13

2.13 U.S.S. „TENNESSEE”


2.17

2.14 Karta pocztowa z niemieckiego OL stempel okrętowy typ I metalowy czarny x2 txt: KAISE> DEUTSCHE MARINE SCHIFFTS POST No 15 12/4 02 był to S.M.S. „KAISERIN AUGUDTA” Nadana z Cejlony do Bezn (Furstth Lubeek) 3.5.02.9-10N stempel odbiorczy: okrągły, czarny, podwójny z wstawką.


Od jakości i rozłożenia opancerzenia zależy odporność okrętu na ciosy i niezatapialność. Niemożna rozłożyć go na całej długości okrętu ze względu na masę - metr kwadratowy stali pancernej o grubości 80mm waży tonę. opancerzenie musi być rozłożone tak, aby dobrze chroniło newralgiczne punkty okrętu: burty, wieże artylerii głównej, barbety wież, ciągi amunicyjne, pomost bojowy i pokład. Kolejnym czynnikiem określającym zdolność bojową okrętu jest prędkości powiązany z nią zasięg. Prędkość zależy od mocy silników i wielkości okrętu. W miarę postępu techniki i wielości budowlanych okrętów dążono do zwiększenia prędkości.

Drogi użytkowniku
Klikając przycisk"Przejdź do serwisu" zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych po przez wykorzystanie plików cookies lub podobnych technologii przez administratora serwisu w celu świadczenia usługi zgodnie z postanownienami RODO. Szczegóły dostępne w regulaminie.