W obecnych czasach, aby wysłać komuś wiadomość, nie musimy udawać się na pocztę lub czekać na listonosza. Nie trzeba również tracić wielu dni na to, aż odbiorca przeczyta list i znowu na odpowiedź. SMS-y, e-maile czy rozmowy telefoniczne są już wszechobecne. Jednak nikomu nie udało się posiąść umiejętności teleportacji, więc paczki już trzeba, w jakiś sposób przetransportować. Pocztę tradycyjną znamy wszyscy, ale w jaki inny sposób można wysyłać korespondencję i przedmioty? Jakie niestandardowe usługi działały dawniej i dziś?
Poczta gołębia to metoda, o której słyszała większość z nas, jednak nie do końca każdy może zdawać sobie sprawę, kiedy zaczęto wykorzystywać ptaki do wysyłania wiadomości. Stało się to już około 5 000 lat p.n.e. W Fenicji, położonej na terenach dzisiejszego Libanu, Syrii i Izraela, udomowiono gołębie oraz wytresowano tak, że były w stanie przebyć w dwa dni trasę, która ludziom zajmowała miesiąc. W I wieku p.n.e. Egipcjanie, Grecy oraz Rzymianie korzystali z tych ptaków w celu przesyłania korespondencji z i na statki. W kolejnych latach przekazywały wiadomości również na terenach objętych konfliktami zbrojnymi. W niektórych krajach były regularnie wykorzystywane bardzo długo np. jeszcze w latach 1971-1973 hinduska policja dostarczyła za ich pomocą aż 40 000 przesyłek. Obecnie gołębie pocztowe i ich pracę, można zobaczyć głównie na imprezach okolicznościowych.
Poczta balonowa była testowana od końcówki XVIII wieku. Pierwsze przesyłki za pomocą takiego aerostaty, zostały wysłane 7 stycznia 1785 roku z Anglii do Francji. W Ameryce list napisany przez Jerzego Waszyngtona i wysłany z Filadelfii do New Jersey, miał zostać przekazany właścicielowi posesji, na której wyląduje Jean-Pierre Blanchard swoim balonem. W Polsce pierwszy taki przelot odbył się w 1926 roku. Niestety, poczta tego typu bywała mało praktyczna. Miały na nią wpływ warunki pogodowe oraz ograniczenia dotyczące pojemności bagażu. Obecnie wykorzystywana jest przy pokazach specjalnych.
Poczta sterowcowa ma swoje początki w Niemczech w 1908 roku. Pierwotnie była to inicjatywa prywatna, jednak już w ciągu 4 lat stała się również państwową. Aż 43 państwa korzystały z tych statków powietrznych, do przesyłek między sobą, na różne kontynenty. Jednak 6 maja 1937 roku doszło do niewyobrażalnej tragedii. Na sam koniec 3-dniowej podróży z Frankfurtu do New Jersey, statek spłonął przy cumowaniu na lotnisku w Lakehurst. Zginęło 13 pasażerów i 22 członków załogi, a wielu zostało rannych. Po tym wydarzeniu sterowce wykorzystywane były jedynie w celach reklamowych.
Ludzie testowali jeszcze wiele innych sposobów wysyłki. Na przykład od 1902 roku podjęto próby stworzenia poczty rakietowej. Jednak dopiero 2 lutego 1931 roku pomyślnie udało się dostarczyć w ten sposób listy i kartki w Austrii: z Schöckl do Radegund. Pomimo wielu nawet udanych prób w kolejnych latach dokonywanych przez różnych ludzi na różnych kontynentach, metoda ta nie przyjęła się w powszechnym użytku.
Jeśli interesują Cię inne historie związane z pocztą zapraszam do zapoznania się z artykułem dotyczącym pierwszego znaczka i w jaki sposób w ogóle powstał, dodatkowo możesz również nabyć walory pocztowe o takiej tematyce, pod tym linkiem.
Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczta_go%C5%82%C4%99bia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczta_balonowa
https://plwiki.pl/Leksykon/Poczta_sterowcowa
https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczta_rakietowa