2024-09-25 17:51:30

Wzornictwo przemysłowe w Polsce ma długą i bogatą historię, której początki sięgają powojennych lat. Kiedy to nasz kraj musiał odbudować się z ruin i stawiać na innowacyjne, funkcjonalne rozwiązania w architekturze i designie. Teresa Kruszewska i Oskar Zięta są reprezentantami dwóch różnych epok w polskim wzornictwie, jednak ich projekty zyskały międzynarodowe uznanie, co doskonale pokazuje emisja „Polski design” na znaczkach pocztowych.


Polski design na znaczkach – od Teresy Kruszewskiej do Oskara Zięty

Fotel „Tulipan” Teresy Kruszewskiej powstał w 1973 roku i szybko zdobył uznanie dzięki swojemu organicznemu, przytulnemu kształtowi, który był odpowiedzią na potrzeby wygody użytkowników. Kruszewska jako projektantka mebli i architektka wnętrz, koncentrowała się na tym, jak jej dzieła wpływają na użytkowników. Podkreślając relację między człowiekiem a przedmiotem. To podejście można zauważyć w jej pracy nad „Tulipanem”, który stał się jednym z symboli polskiego powojennego wzornictwa. Dzięki wykorzystaniu sklejki oraz unikalnej, kielichowatej formie, fotel ten nie tylko spełniał funkcje estetyczne, ale również funkcjonalne. To przyczyniło się do jego popularności na arenie międzynarodowej.

Z kolei stołek PLOPP, zaprojektowany przez Oskara Ziętę, to przykład nowoczesnego, przemysłowego designu. Łączy innowacyjną technologię z artystycznym podejściem do formy. Stworzony w 2008 roku, stołek PLOPP jest efektem zastosowania technologii FiDU (Freie Innen Druck Umformung), która polega na kształtowaniu stalowych powierzchni za pomocą powietrza. Ta unikalna metoda pozwala na tworzenie lekkich, ale jednocześnie wytrzymałych konstrukcji, co stało się znakiem rozpoznawczym twórczości Zięty. PLOPP zdobył wiele nagród na międzynarodowych konkursach designu w tym Red Dot Design Award oraz German Design Council Award, co potwierdza jego status jako ikony nowoczesnego wzornictwa.

Znaczki z serii „Polski design” są więc hołdem złożonym zarówno klasycznemu, jak i współczesnemu wzornictwu, które w sposób wyjątkowy łączy tradycję z nowoczesnością. Każdy z tych projektów, mimo że pochodzi z innej epoki, reprezentuje istotny aspekt polskiego designu: dbałość o formę, funkcjonalność oraz innowacyjność.



Emisja „Polski design” 2024 – wyjątkowy kunszt i nowoczesna technologia

Nowa emisja Poczty Polskiej obejmuje dwa znaczki, które zostały zaprojektowane przez Agnieszkę Sancewicz, a ich druk zrealizowano w technice łączącej offset, raster stochastyczny i lakier. Emisja ta składa się z arkusza czteroznaczkowego (2x2), gdzie znaczki ułożono naprzemiennie, co nadaje im atrakcyjny i harmonijny wygląd.

Pierwszy ze znaczków przedstawia fotel „Tulipan” autorstwa Teresy Kruszewskiej, zaprojektowany w latach 70. XX wieku. Na znaczku widnieje delikatny kontur mebla, a wzdłuż górnej krawędzi umieszczono napis „POLSKA” oraz wartość nominału – 4,90 zł. Drugi znaczek prezentuje stołek PLOPP, stworzony przez Oskara Ziętę w 2008 roku, który dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii, stał się symbolem nowoczesnego podejścia do projektowania. Oba znaczki są przykładem nowoczesnej grafiki użytkowej, która odwołuje się do polskich tradycji wzorniczych, a jednocześnie wpisuje się w międzynarodowe standardy estetyki.

Technologia druku, która została zastosowana przy tworzeniu tych znaczków, to połączenie kilku metod, co pozwoliło na uzyskanie głębi koloru oraz precyzyjnego odwzorowania detali. Zastosowany raster stochastyczny, czyli technika pozwalająca na tworzenie obrazów o wysokiej rozdzielczości, zapewnia wyrazistość nawet najmniejszych elementów. Dzięki temu zarówno „Tulipan”, jak i PLOPP zyskały na znaczkach wyrafinowany wygląd, który jest nie tylko estetyczny, ale również funkcjonalny.

Specjalnie przygotowana koperta Pierwszego Dnia Obiegu (FDC) zawiera fotografie projektantów oraz ich dzieł, a także krótkie biografie Teresy Kruszewskiej i Oskara Zięty. Projekt tej koperty nawiązuje do kontrastu między dwoma różnymi podejściami do designu – tradycyjnym, miękkim i przytulnym stylem Kruszewskiej oraz industrialnym i nowoczesnym podejściem Zięty.

Na datowniku okolicznościowym przedstawiono nałożone na siebie obrysy fotela „Tulipan” i stołka PLOPP, co symbolizuje dialog między różnymi epokami i stylami w polskim wzornictwie. Emisja ta nie tylko promuje polski design na arenie międzynarodowej, ale również podkreśla znaczenie filatelistyki jako nośnika kulturowego.

Znaczki z serii „Polski design” są dostępne w limitowanym nakładzie 100 000 sztuk, co czyni je wyjątkową gratką dla kolekcjonerów.


Polski design znaczki emisja 2024


Polski design znaczki emisja 2024


Ikony polskiego designu w filatelistyce

Emisja znaczków pocztowych „Polski design” 2024 to doskonały przykład połączenia sztuki użytkowej z filatelistyką. Teresa Kruszewska i Oskar Zięta zostali uhonorowani poprzez przedstawienie ich dzieł na znaczkach, które trafiły do obiegu pod koniec sierpnia 2024 roku. Zarówno fotel „Tulipan”, jak i stołek PLOPP symbolizują kluczowe elementy polskiego wzornictwa.

Kolekcjonowanie znaczków pocztowych to nie tylko pasja, ale również forma inwestycji, a unikatowe emisje, takie jak „Polski design”, mogą zyskać na wartości w przyszłości. Sklep internetowy Znaczkopol.pl oferuje szeroki wybór znaczków, zarówno z najnowszych emisji, jak i starszych, cennych walorów, które z pewnością zainteresują każdego kolekcjonera. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą sklepu, gdzie można znaleźć nie tylko znaczki, ale również akcesoria filatelistyczne, które pomogą w utrzymaniu i rozwijaniu kolekcji na najwyższym poziomie.



Drogi użytkowniku
Klikając przycisk"Przejdź do serwisu" zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych po przez wykorzystanie plików cookies lub podobnych technologii przez administratora serwisu w celu świadczenia usługi zgodnie z postanownienami RODO. Szczegóły dostępne w regulaminie.